fbpx

Wat is mindfulness?

Mindfulness is het bewust en niet-oordelend aanwezig zijn bij de huidige ervaring, van moment tot moment, met een vriendelijke houding.

Bij de beoefening van mindfulness zijn we bezig de switch te maken van ‘doen’ naar ‘zijn’.
We ervaren alles wat er is vanuit de zijn-modus. We staan onszelf toe gewoon in het moment te zijn, met alle prettige en onprettige dingen die je daarin opmerkt. We laten de dingen precies zo zijn zoals ze zijn,zonder te proberen iets te veranderen.

Mindfulness leert je het ‘doen’ kunt stoppen en op ‘zijn’ kunt overschakelen. Het leert je hoe je tijd voor jezelf maakt, hoe je het kalmer aan doet en hoe je kalmte en zelfacceptatie in jezelf voedt. Het leert je waarnemen wat je geest, van moment tot moment, in z’n schild voert. Maar  ook hoe je naar je gedachten kunt kijken en hoe je deze gedachten kunt loslaten, zodat je er niet in verstrik raakt. mindfulness leert je hoe je ruimte kunt creëren  voor  nieuwe manier om oude problemen te  bekijken en om de onderlinge verbondenheid van dingen waar te nemen.

“Mindfulness leert je surfen op de golven van het leven”

Wat is mindfulness niet?

Als ik het in mijn omgeving over mindfulness heb, merk ik vaak dat mensen bepaalde associaties hebben bij mindfulness. Het lijkt mij daarom nuttig ook eens te vertellen wat mindfulness niet is! Welke (voor)oordelen kloppen nietTijdens de beoefening van mindfulness gaan we de werkelijkheid aan. De werkelijkheid is nooit zweverig. Het gaat over wat is. Soms is dat fijn, soms is dat heftig.

  • Mindfulness is niet niet-oordelen
    • In de mindfulness wordt vaak gevraagd even niet te oordelen. Dit betekent niet dat er iets mis is met oordelen, Vaak oordelen we snel en automatisch. Dit helpt ons minder reactief (en hiermee bewust) te oordelen.
  • Mindfulness is niet ontspannen
    • Soms wordt gedacht dat mediteren lekker ontspannen is. Tijdens mindfulness kun je rust ervaren (heerlijk!), maar ook onrust, verdriet, pijn en andere onprettige sensaties/gevoelens. Het doel is niet ontspannen en het zal ook zeker niet altijd ontspannen zijn. En juist van de minder prettige ervaringen kun je veel leren.
  • Mindfulness is niet stoppen met denken
    • Gedachten komen en gaan. Altijd.
  • Mindfulness is niet gevoelens weg mediteren
    • Gevoelens en emoties zijn belangrijke signalen. We hoeven ze niet weg te mediteren, ze mogen er zijn. Mindfulness leert je je niet door je gevoelens en emoties mee te laten slepen en aan het stuur te blijven.
  • Mindfulness is niet op een kussen zitten
    • De kwaliteit van aandacht die we  in de mindfulness cultiveren, is niet afhankelijk van je lichaamshouding. Tijdens de 8-weekse training oefenen we liggend, zittend, staand en tijdens beweging (yoga/wandelen). Hoe je dit na de training voortzet kun je op je eigen manier invullen. Dit kan bv ook hardlopend of fietsend zijn.